28 Ocak 2021 Perşembe

Budapeşte’nin En Eski İkinci Köprüsü: Margit Köprüsü

Margit Köprüsü, Macaristan'ın başkenti Budapeşte’nin iki yakası olan Buda ve Peşte'yi ve Tuna nehri üzerinde bulunan Margit Adası’nı da bu iki yakaya bağlayan üç yönlü bir köprüdür. Fransız mühendis Ernest Goüin tarafından tasarlandı ve 1872 ile 1876 yılları arasında inşaat şirketi Maison Ernest Goüin et Cie tarafından inşa edildi, sorumlu mühendis Émile Nouguier’di. 30 Nisan 1876 tarihinde köprünün açılışı yapıldı. Margit Köprüsü, Széchenyi Zincir Köprüsü'nden sonra Budapeşte'deki en eski ikinci köprüdür. Bu köprü, Margit adasına giden bir yol ve bu yola 165 derecelik açı oluşturan iki parçadan oluşmaktadır. Bu olağandışı geometrinin nedeni, Margit Adası'na bağlanan küçük uzantının fon yetersizliği nedeniyle 20 yıl kadar inşa edilememesi ve aceleyle orijinal tasarıma eklenmesidir. Köprünün Buda tarafındaki ayağı Germanus Gyula Parkı'na, Peşte tarafındaki ayağı ise Jászai Mari Meydanı’na çıkmaktadır. Margit Köprüsü 607,5 metre uzunluğunda ve 25 metre genişliğindedir.

Margit Köprüsü

Köprünün Yeniden İnşası

Budapeşte'nin tüm köprüleri, II. Dünya Savaşı sırasında Buda tarafına çekilen Alman birlikleri tarafından Ocak 1945'te havaya uçuruldu. Margit Köprüsü ise bu olaydan önce, 4 Kasım 1944 tarihinde köprünün doğu tarafında kazara bir patlama sonucu yıkıldı. Ölenlerin sayısı 100 ile 600 arasında değişiyor: Bunlar arasında masum siviller, yaklaşık 40 Alman askeri, devrilip nehre düşen tramvaydaki yolcular ve köprüdeki bir kamyonda bulunan Yahudi zorunlu işçi (Olimpiyat şampiyonu eskrimci Endre Kabos dahil) vardı. Köprünün yeniden inşası sırasında, orijinal çelik malzemenin çoğu nehirden kaldırıldı ve yeniden inşa edilen yapıya dahil edildi.

4 Kasım 1944 - Margit Köprüsü

2009–2011 Yenileme Çalışmaları

2000'li yılların başında köprü çok kötü durumdaydı. Hayatı tehdit edici hale geldi, bu nedenle yenilenmesi gerekiyordu. Yenileme çalışmaları (Megyeri Köprüsü ve Szabadság Köprüsü tamamlandıktan sonra) 21 Ağustos 2009 tarihinde başladı. Köprü, bir yıl boyunca karayolu trafiğine kapatıldı, sadece tramvaylar, geçici yolu kullanarak köprü üzerinden kısmi hizmet verdi. Tüm proje 20 milyar Macar forintine mal oldu ve maliyetlerin yarısı Avrupa Birliği fonlarından finanse edildi. Restorasyon 2011 yılında tamamlandı. Köprünün orijinal görünümünü geri kazandırmaya çalışan bir yenileme çalışması oldu. Betonarme yerine dayanıklı çelik kullanıldı. Yeni bariyerler ve projektörler yerleştirildi. Orta şeritler, kaldırım ve bisiklet yolu yaklaşık 2 metre genişletildi.

Yenileme çalışmalarından sonra Margit Köprüsü

Kültürel Referanslar

Köprü açıldıktan kısa bir süre sonra, kişisel veya mali sıkıntılar sebebiyle hayatlarına son vermek isteyen insanlar için tercih edilen bir nokta haline geldi. İntihar dalgası, ünlü Macar şair János Arany'in bir baladı olan "Köprü Başlangıcı" (Híd-avatás) isimli eserini bestelemesi için ilham verdi.

Köprünün yapımını ve rekonstrüksiyonunu anan plaket

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder