20. yüzyılın ilk yarısında, Molnár ve Moser Laboratuvarı’nın güzellik ve bakım ürünleri Budapeşte'deki aristokrasi arasında oldukça popülerdi. Molnár ve Moser Laboratuvarı kısa sürede tüm Macaristan'da tanındı ve hatta ünü ülke sınırlarını da aştı.
Budapeşte'deki Molnár ve Moser Laboratuvarı |
1800'lerin sonları ile 1900'lerin başları arasında, Budapeşte şehri hijyen ve güzellik bakımından hızlı bir dönüşüm geçirdi. Bu, kentsel altyapı ve sağlık kurumlarındaki gelişmelerin yanı sıra tıbbi çalışmaların başlatılması sayesinde oldu. Ancak en büyük kilometre taşları ilk ticari tesislerdi: İnsanların daha önce yalnızca eczanede bulabildikleri şeyler nihayet mağazalarda da bulunmaya başlamıştı.
20. yüzyıl Macaristan'ında güzellik bakımının altın çağını temsil edecek bir parfüm işletmesi varsa, bu, József Molnár ve János Moser tarafından 1889 yılında kurulan Molnár ve Moser'in Laboratuvarıdır. (Molnár és Moser Laboratoriuma). Ürünlerin tamamını kendi bünyelerinde üretiyorlardı. “Gülleri koklamak için her gün bir tura çıkan” kurucu büyükbabalarıyla ilgili bir aile anıları da var: “Ailemizin geleceğini belirleyen büyükbabamızın bulduğu sofistike koku oldu.”
Violette kremi, MM Russé ve MM Chypré kolonyası ve Yesso Henna göz farı gibi ürünleri, Budapeşte'deki aristokrasi tarafından aranan ürünlerdi. Molnár ve Moser aynı zamanda deodorantlar, diş macunu ve gargara ile ilk deney ve çalışmalara başlamışlardı.
MM Chypré kolonyası |
Aile şirketi daha sonra István Bartha tarafından satın alındı; Girişimin orijinal adını koruyarak, Budapeşte'nin merkezinde Károly Bahçesi'nin (Károlyi Kert) yanında ikonik mağazayı 1931 yılında açtı. Bartha'nın kendisi sadece parfüm işiyle uğraşmakla kalmadı. Doğa bilimleri konularında Küçük Akademi Kütüphanesi (Kis Akadémia Könyvtára) dizisi altında birkaç kitap yayınladı.
Molnár ve Moser adı daha sonra ülke çapında tanınmaya başladı: On yıllardır diğer ülkelerden özellikle de Almanya'dan gelen gelişme ve etkinin ardından, ürünler kısa süre sonra Macaristan'daki tüm marketlerde ve eczanelerde satılmaya başladı.
Fransa ile Yakın İlişkiler
İşlerinin başarısını gören Bartha ailesi, şehir merkezindeki birkaç mevcut eczane ve mağazayı satın alarak Budapeşte'de daha da büyümeye başladı. Bu mağazalar ünlü Váci Caddesi, Petőfi Sándor Caddesi'nde (burası ana mağazanın bulunduğu yerdi), bugünkü Ferenciek Meydanı'nda ve Oktogon'da (o zamanki adıyla Mussolini Meydanı'nda) bulunuyordu.
Bartha, Budapeşte'de yeni mağazalar açmaktan başka başarının gerçek anahtarının parfüm endüstrisinin doğduğu yer olarak kabul edilen Fransa'da bu ticareti öğrenmek olduğunu fark etti. Fransız ürünlerini ithal etmeye başladı ve o dönemde sektörün önde gelen isimlerinden biri olan Elisabeth Arden ile yakın ilişkiler kurdu.
İş daha sonra yakın zamanda aile hakkında bir kitap yayınlayan Ilona Szablya'ya geçti (Vasfüggöny kölnivel- Magyarország: 1942–1956, Kolonyalı Demir Perde- Macaristan 1942–1956). Anılarında yazdığı gibi kozmetikçiler (eczacılarla karıştırılmamalıdır) iyi eğitimli kişiler olmalıdır; "Mağazadaki tüm ürünler, hijyen gibi konularda derin bir bilgiye sahip olmaları gerekiyor." Ilona çok geçmeden yetenekli bir esnaf oldu: diğerlerinin yanı sıra kör daktilo kullanmayı öğrendi ve Almanca, Fransızca ve İngilizce konuşan biri olarak Elizabeth Arden ve Paris'teki diğer iş ortaklarıyla yaptığı görüşmelerde babasının tercümanı oldu. Anılarında hatırladığı gibi, Fransızlar Macar ortaklarla çalışma konusunda oldukça emindiler: "İkinci Dünya Savaşı'nın patlak vermesinden sonra bile, büyükbabanız bize faturaları ödemeye devam etti."
Ne yazık ki, bu aile şirketinin hikayesi trajik bir biçimde aniden sona erdi. Diğer endüstrilerde olanlara benzer şekilde, ikonik parfüm şirketi 1949 yılında devletleştirildi ve aile Kanada'ya göç etti. Ancak hikayenin bir gümüş astarı var: Yurtdışında bugün hala eski tarifleri koruyan bir aile kasası var.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder